Tijdens onze inspiratiesessie rond employer branding kregen bedrijven concrete tips om medewerkers aan te trekken

door | nov 28, 2023 | Jobs | 0 Reacties

Op vrijdag 5 mei 2023 mochten Deinze Industrie vzw en VDAB een twintigtal bedrijven ontvangen voor een korte inspiratiesessie rond employer branding en toelichting van een nieuwe lokale tewerkstellingsmaatregel voor ondernemingen. We bespraken wat u zelf kan doen om medewerkers aan te trekken en daarbij te bouwen aan een duurzame samenleving waar iedereen kansen krijgt om te leren en te werken.

Daarnaast presenteerde Stad Deinze ook een nieuwe, interessante tewerkstellingsvorm en de voordelen voor u als ondernemer. De sessie vond plaats in de sfeervolle ontvangstruimte van TwinTech, Industrielaan 2 in Deinze. Achteraf werd koffie of thee en gebak voorzien voor een fijne ontmoeting met collega-ondernemers.

VDAB bracht een zeer interessante presentatie met een situatieschets van de arbeidsmarkt momenteel. Zo kent Oost-Vlaanderen 80% werkzaamheidsgraad, maar is dat in Deinze iets minder met 75%. Het probleem is daarbij dat voor elke 100 mensen die uitstromen, we er maar 80 kunnen vervangen. Van de niet-werkende werkzoekenden is slechts 1% beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Hoe kunnen we die mensen aantrekken? Employer branding kan daarbij helpen, door bijvoorbeeld te vertrekken vanuit de medewerker: wat denken de werknemers zelf over het bedrijf? Ook spreken met je medewerkers is daarbij belangrijk. Wees duidelijk wat de voordelen van een job zijn en wat je aanbiedt (ook de value proposition genoemd). Evaluatie- en exit-gesprekken zijn daarbij belangrijk. Waar medewerkers tegenwoordig ook veel belang aan hechten is het aspect van duurzaamheid, maar de 4 belangrijkste factoren waarom mensen zoeken naar een nieuwe job zijn:

  • Het gebrek aan toekomstperspectief

  • De werksfeer

  • Ontevredenheid over de job zelf

  • Ontevredenheid over het loon (komt pas op de 4de plaats)

Wat zijn dan de belangrijkste pijlers bij employer branding?

  • Authenticiteit

  • Een duidelijke en consistente aanpak

  • Heldere communicatie

Tot slot gaf VDAB een aantal handige, direct toepasbare tips rond emloyer branding:

  • Ga 1 tot 2 keer per jaar (in)formeel in gesprek met je medewerkers

  • Bied opleidingen aan

  • Begin met employer branding bij onboarding

  • Voor de recrutering:

    • Bepaal een strategie en combineer die met socialmediaplanning

    • Vergeet niet dat het potentieel vrij groot is: ook werkenden zijn potentieel. Bv. 40% van de bezoekers van vacatures op de VDAB-website zijn werkenden.

Hieronder vindt u de linken naar de presentaties met de contacten van de sprekers en een link naar de sfeerbeelden van het event.

Contact to Listing Owner

Captcha Code