Helpigo is het eerste platform van het type ‘LinkedIn’ voor werkgevers die op zoek zijn naar medewerkers voor onmiddellijke aanwerving of voor aanwerving op korte of langere termijn. Het gaat evenwel om specifieke sectoren met een volatiel jobprofiel. Concreet faciliteert dit nieuwe platform de ‘matchmaking’ tussen werkgevers en terreinwerkers, die hun profiel, vaardigheden en beschikbaarheid nu in slechts enkele klikken kunnen communiceren.
Ver weg van de klassieke tijdrovende wervingsprocedure stelt Helpigo.com zaakvoerders nu in staat om met een enkele klik direct in contact te komen met een potentiële medewerker in zijn regio. Rekruteerders kunnen dagelijks kiezen tussen potentiële kandidaten en dit volgens filters die bedacht en uitgewerkt zijn door experten uit de betrokken activiteitensector.
Voor sectoren met moeilijke jobinvulling
De wereld van de horeca, de detailhandel, de retail/grootdistributie, fitness- en wellnesscentra… allen lijden ze onder een sterke rotatie van hun personeelsbestand. De kandidaten voor die sectoren zijn immers talrijk maar bijzonder volatiel. Niet zo verwonderlijk aangezien het hier meestal gaat om jobs die fysiek uitputtend zijn met dwingende uurroosters. Hun profiel? Koks, souschefs, keukenhelpers, barmannen/vrouwen, receptionisten, kassabedienden, voorraadaanvullers, magazijniers, rayonmanagers, winkelbedienden, winkelmanagers, bakkers, portiers, verkopers, huishoudsters, fitnesstrainers en personal coaches, stewards/stewardessen, promogirls… Het gaat hier dus specifiek om beroepen ‘op het terrein’ waar de persoonlijke vaardigheden, de ervaring en de emotionele intelligentie veel belangrijker zijn dan titels of diploma’s.
Als een werkgever een advertentie plaatst, moet hij zich eerst door een resem cv’s ploegen. Dat is nu verleden tijd. Via het platform van Helpigo kan de werkgever al een eerste sortering/selectie doorvoeren. Wat uiteraard een enorme tijdwinst betekent.
Innoverend en probleemoplossend
Vandaag bestaat er geen enkel dergelijk open digitaal platform dat werkgevers en specifieke kandidaten op directe manier met elkaar in contact brengt. Het is om die behoefte in te vullen dat de Belgische startup Helpigo is ontstaan. Dankzij Helpigo kunnen beide partijen nu een netwerk opbouwen en onderhouden. Want geïnteresseerde werkgevers hebben een rechtstreeks zicht op het profiel en contactgegevens van werkzoekenden uit hun sector.
Op één uniek platform voldoet en centraliseert Helpigo.com de vraag en aanbod van werk door een interactieve database die consulteerbaar is door elke werkgever die wil rekruteren. Het is een concept dat zowel aantrekkelijk, flexibel en efficiënt is voor werkgevers als dat het toegankelijk en eenvoudig is voor alle kandidaten. Het concept onderscheidt zich door zijn gebruiksgemak (een van de Helpigo-waarden) en zijn reactiesnelheid. Bovendien zijn er geen invasieve of beperkende drempels want Helpigo laat zich niet in met de contractuele relatie, zoals evenmin het geval is bij LinkedIn.
Hoe werkt Helpigo.com?
Enerzijds is er de werknemer voor wie deze tool en het gebruik gratis is. Hij/zij moet zich gewoon registreren en zijn/haar profiel aanvullen op basis van eigen expertise in de betrokken sector. Hier hoeft geen uitgebreide of gemotiveerde sollicitatiebrief opgemaakt te worden, men hoeft niet bang te zijn om spelfouten te maken in zijn cv. Op Helpigo.com presenteert men zichzelf door de verschillende velden in te vullen.
Elk in te vullen ‘formulier’ is specifiek voor de gekozen branche. Zo wordt er voor de horeca getoetst naar wijnkennis en naar ervaring in de keuken, en voor de retail bv. naar barcodes en betaalterminals. Al deze specifieke filters zijn opgebouwd in samenspraak met de actoren uit de sector. Het systeem gebruikt overigens een algoritme dat meteen de beste profielen aanbiedt aan de werkgever:
- De zaakvoerder of de gerant raadpleegt de database en selecteert (door aankruisen) meteen alle relevante werkzoekenden in de regio die voldoen aan de criteria van beschikbaarheid
- Hij verfijnt zijn zoektocht verder naargelang de status van kandidaat, zijn mobiliteit, zijn vaardigheden
- De site antwoordt dus ook direct op zijn vraag: “Wie is in mijn regio
beschikbaar om op (of vanaf) een bepaalde datum een welomlijnde job te verzekeren in mijn zaak? Hij wacht dus niet op een CV, hij zoekt zelf actief in de database en kan zelfs kandidaten stimuleren door het versturen van een gegroepeerde SMS. Dat is een must om gemotiveerde kandidaten te detecteren want zij zijn binnen de minuut op de hoogte van de interesse voor hun profiel. Slechts 60 seconden scheiden hen van een nieuwe baan.
Een precieze positionering
De rol van Helpigo is zeer duidelijk: een jobkatalysator zijn, een ‘versneller’ van de professionele werkrelatie. Het platform mengt zich in geen enkel geval in de contractuele afspraken tussen werkgevers en kandidaten noch in de modaliteiten van het contract tussen de partijen.
Interimbedrijven die gespecialiseerd zijn in intakegesprekken en in het contractuele luik, kunnen eventueel het proces voltooien voor klanten die in hoog volume aanwerven. “Elk zijn rol, elk zijn plaats,” zegt CEO Michael Van Cutsem daarop. Hij spreekt overigens met alle interimbureaus van het land. “Helpigo moet hen de toegang tot potentiële kandidaten vergemakkelijken, het is ook onze wens omdat we willen samenwerken met de grote spelers”, vult hij aan.
Rol en maatschappelijke impact
Het Helpigo-platform speelt ook een belangrijke maatschappelijke rol. Want hier ondersteunt Helpigo als privéonderneming de rol van de staat: namelijk werkrelaties faciliteren en werkzoekenden helpen bij het valoriseren van hun vaardigheden. Dit portaal is een compleet nieuwe manier van kandidaten werven, want de drempels om zich voor te stellen en om zijn talenten te etaleren zijn geminimaliseerd. Helpigo.com heeft dan ook de ambitie om een open venster te zijn van alle potentieel actieve werknemers, die bereikbaar worden in 1 of 3 clicks. Wat als Helpigo nu eens het ‘jobreservoir’ zou worden voor alle kandidaten uit specifieke sectoren in België?
Primaire partner van organisaties en bedrijven
Veel spelers uit de economische, sociale en politieke wereld juichen het concept toe en zien Helpigo als een bevoorrechte partner. Het gaat om organisaties, federaties, instellingen, sociaal secretariaten, politieke partijen, grote mediahuizen, en privébedrijven die gespecialiseerd zijn in het werven van werknemers/terreinwerkers. De interimbureaus zijn zelfs de eerste klanten van Helpigo omdat het platform voor hen al een eerste filter is om te selecteren. Helpigo levert nu al diensten aan 17 interimbureaus van elke omvang, waaronder enkele grote namen als Manpower, Accent, Tempo-Team. En sommige verzekeringsmaatschappijen moedigen hun klanten al aan om een abonnement te nemen op Helpigo, omdat zij het platform zien als een risicodaling van mogelijk omzetverlies door een gebrek aan werknemers.
Voor de prijs van een goede fles wijn…
Wat kost Helpigo nu? De abonnementsprijs werd bepaald in functie van een zo groot mogelijke deelname en gebruik van het systeem. Helpigo wil dat elke handelszaak, ongeacht zijn grootte, een abonnement kan nemen dat hem toegang geeft tot een overzicht van beschikbare werknemers. Daarom krijgen werknemers sowieso gratis toegang en betalen de aansluitende handelszaken een standaard abonnement aan amper 19,90 euro per maand (exclusief BTW en op jaarbasis). Een te verwaarlozen kost in vergelijking met de verschillende troeven van het platform. Los hiervan zijn er ook nog hogere abonnementsformules, eerder gericht op de eisen van recruitment professionals.
Veelbelovend 100% Belgisch concept
Helpigo is een jonge start-up Brussel, opgericht in oktober 2015. Volgens de initiatiefnemers bestaat er noch in België, noch in de rest van Europa, een dergelijk concept met zo’n openheid en transparantie. Concurrenten van Helpigo laten zich betalen voor elke werkrelatie, verbergen hun gegevens om ze beter te kunnen hergebruiken en opnieuw te gelde te maken. Helpigo maakt een andere keuze: een toetreding via abonnement en onbeperkt gebruik. Het heeft de ambitie om de nieuwe referentie te zijn voor de jobsites en de onbetwiste marktleider in sectoren met hoog personeelsverloop, te weten de horeca, winkels, de sportwereld. Vóór volgende zomer zullen drie nieuwe sectoren worden gelanceerd op het platform en dit op verzoek van de bouwsector, facility management en logistiek. Helpigo werd in Wallonië en Brussel al gelanceerd in september 2016, maar intussen heeft Helpigo zijn concept alsook zijn software verder verfijnd. In Vlaanderen werd Helpigo einde maart 2017 geïntroduceerd. Momenteel vertrouwen 100 kandidaten per dag hun profiel toe aan de database, en voor de 3 specifieke sectoren (horeca/detail & retail/sport) samen zitten momenteel (mei 2017) 9.500 kandidaten in de database. De target van Helpigo is om, per sector, meer dan 10.000 gekwalificeerde werknemers in de database te hebben.
Wat met het buitenland? Helpigo heeft veel opgestoken van de ervaring die fietskoerierdienst ‘Take Eat Easy’ heeft meegemaakt… De raad van bestuur van Helpigo wil eerst haar Belgisch model goed in de markt zetten en beveiligen. Er werd trouwens een nieuw hefboomfonds gelanceerd dat tot het einde van deze zomer loopt. De bedragen blijven vertrouwelijk, maar Helpigo had reeds 575.000 euro opgehaald in de zomer van 2016.